З-поміж мистецьких достойників, нині сущих у Шевченковому краї, одне з найпочесніших місць належить Івану Васильовичу Фізеру. Наділений Богом і батьками вражаюче різнобічним талантом мистця, він створив гідний подиву творчий доробок із різних видів і жанрів образотворчості. Нещодавно заслужений художник України, очільник обласної організації Національної спілки художників України відзначав 65-річний ювілей.
Детальніше про життєвий і творчий шлях митця в матеріалі газети «Черкаський край».
 
Шляхдо мистецтва

Між закарпатськими Свалявою і Хустом серед казково гарних, вкритих ніжними смерічками й солідними буками гір, начебто загубилося крихітне сільце Лопушанка зі жменькою хиж. Утім, цьому поселенню випало бути вписаним у анали національного образо­творення, адже тут рідні пенати сучасного митця Івана Фізера. Він народжений 17 червня 1953 року й став первістком у багатодітній родині, де зростало п’ятеро дітей. Особливих статків у Фізерів не було, проте й не бідували: батько Василь Васильович, знаний лопушанський газда, заробляв на хліб насущний тяжкою працею лісоруба, а мати Марія Юріївна гнула спину на колективному полі. До речі, саме від своєї мами — вправної майстрині-вишивальниці — Іванко отримав перші в житті уроки краси. Закінчив місцеву початкову школу й подався до сусіднього села Дусино, аби продовжити навчання в тамтешній десятирічці. Чотири роки щоденно, у спеку й хуртовину, горами й лісами, «форсуючи» річку Дусинку, долав трикілометровий шлях до школи та у зворотному напрямі. Учився охоче, демонстрував неабиякі успіхи, а всі канікули проводив у лісі, допомагаючи батькові. Бути б йому простим лісорубом, продовжувати справу батька й діда та, дякувати Богу, талант майбутнього майстра заіскрився уже в шкільні роки. А виявив його перший учитель образотворчості І.І.Гучкович (пізніше — заслужений майстер народної творчості), який залучив Івана до занять у гуртку дереворізьблення, спонукав до набуття фахової художньої освіти.
Талановитий учень пристав на пропозицію улюбленого наставника й розпочав навчання в Ужгородському училищі декоративно-прикладного мистецтва. І тут Фізеру пощастило з учителями: він навчався образотворенню у легендарного В.І.Свиди — народного художника й Шевченківського лауреата. А ще брав уроки в фундатора закарпатської художньої школи, народного художника Ф.Ф.Манайла. Великі мистецькі достойники дали високу оцінку першим художнім пробам Івана і це окрилило юнака, сподвигло на вражаючу творчу самовіддачу. Він годинами пропадав у майстерні, намагаючись виконати рекомендації наставників та шукаючи власний шлях у мистецтві. Виконуючи військовий обов’язок, служив у ракетних військах. Довелося йому попрацювати й на Львівському заводі ВТО «Електрон» інженером з естетики.
Проте пріоритетом майбутній достойник вважав саме образотворення й ні на хвилю не збавляв обертів творчих пошуків та особистого самовдосконалення. Вступив до провідного мистецького вишу України — Львівського державного інституту прикладного та декоративного мистецтва. Тут він навчався у відомого скульптора І.В.Якуніна, яскравого представника львівської школи С.Г.Коропчака, а також глибокого мистецтвознавця, професора й Шевченківського лауреата В.А.Овсійчука, брав участь в організації художніх виставок. У числі небагатьох випускників Іван Васильович отримав диплом із відзнакою. А ще неабияк захопився фехтуванням на рапірах, став переможцем багатьох змагань і виконав норму кандидата в майстри спорту. З огляду на це та на його неабияку сценічну імпозантність (а він високий і кремезний брюнет), Фізера було запрошено дублером виконавця ролі головного героя в шалено популярному радянському фільмі «Д’Артаньян і три мушкетери».

У краї Шевченковому
Рік 1980 став знаковим не лише у творчій долі на той час молодого художника, а й у перебігу мистецьких подій у нашому краї. І.Фізер прибув на роботу до Черкас і відтак Шевченків край отримав майбутнього лідера образотворчості. Упродовж 16 років працював художником декоративно-прикладного мистецтва Черкаського художнього комбінату. Тут його побратимами по творчому цеху були Микола Теліженко, Віктор Крючков, Олександр Костогриз, Іван Лавріненко. Іван Васильович вражав усіх невгамовністю й творчою плодючістю, він щодень відточував майстерність, черпаючи зі скарбниці досвіду мистецьких корифеїв і своїх кумирів: українця А. Архипенка, румуна К.Бринкуша, француза А.Майоля. У 1986 р. закарпатець набув членство в Спілці художників, а переконливим свідченням його авторитету серед мистецького загалу стало обрання в 1996 р. відповідальним секретарем обласної організації спілки.
Свою багатогранну творчу працю успішно поєднував із викладанням на створеній у Черкаському національному університеті кафедрі образотворчого й декоративно-прикладного мистецтва. Яких тільки навчальних курсів не довелося викладати Івану Васильовичу! Серед них — «Декоративно-прикладне мистецтво», «Малюнок», «Скульптура», «Кольорознавство». Студенти мають у його особі мудрого наставника і старшого друга, котрий щедро ділиться своїм даром Божим. Доцент І.Фізер написав і кілька навчально-методичних посібників, зокрема, «Колір в інтер’єрі житлових приміщень», «Українська витинанка», «Оптичне та механічне змішування».

Феномен Івана Фізера
Головною справою його вкрай насиченого життя залишається художня творчість. Відомий мистець уже встиг залишити надзвичайно потужний слід у сучасному образотворенні. Пензлю та різцю майстра належить понад тисяча творчих робіт: скульптур, картин, графіки; у його активі 17 персональних виставок. Не може не вражати багатогранність творчих уподобань і доробку митця, оповідь про це вартує окремої солідної книги. 
Далеко не кожному щастить мати свій власний стиль образотворчості, Фізерові ж удалось його знайти. Коли запитують, який край рідніший — карпатський чи наддніпрянський, Іван Васильович відповідає образно: «У птаха — два рівноцінні крила, і для мене ці два куточки землі української однаково милі». І додає: «В Карпатах я народився, а на Черкащині пригодився!». Дійсно, оригінальність творчого почерку художника полягає насамперед у тому, що закарпатські народні образи апробовані ним на наддніпрянському ґрунті, а Україна постає в його творах всеосяжною у просторі й тривимірною в часі.
І.Фізер сказав своє вагоме слово насамперед у галузі художньої пластики. Ще з юних літ займається дереворізьбленням, у великій пошані в нього й кераміка з використанням шамотної глини, скульптурні композиції. Ці малі форми Фізерового образотворення вражають глибокою символікою й пластичною вишуканістю. Вже стали класикою його роботи «Господарі гір», «Хлібодари», «Двадцятий вік» (дерево), «Марія», «Вогонь Карпат» (шамот), «Портрет Данила Нарбута» (шамот, солі, дерево), «Ярило» (бронза).
Іван Фізер знаний в Україні й за її межами завдяки ще одному виду мистецтва — графіці, яка в його виконанні є такою ж самобутньою і цікавою. При цьому він послуговується не лишень традиційним для неї чорно-білим стилем, а й подає повноколірну гаму. У графічних роботах — мало не все багатоманіття життя: тут і постать лісоруба (рідне від батька й діда), і наш національний пророк Т.Шевченко, і дивовижної вроди дівчата, і розкішний Святвечір, і Покрова, з’єднаний в один образ козак Мамай і карпатський легінь, і «окарпачена» Маруся Чурай, а ще такий близький авторові типаж матері — справжньої української мадонни.
Усебічно обдарований, І.Фізер потужно заявив про себе й у малярстві. Полотна митця виділяються з-поміж інших експресивною технікою, яскравістю барв, виразним новаторством та тематичним різноманіттям. Вони сповнені ностальгійними почуттями за рідним карпатським краєм і водночас дихають синівською любов’ю до Наддніпрянщини з її казково гарними плесами, вербами, білосніжними хатинами («Осінь у Карпатах», «Хата в Медведівці», «Церква в Суботові» та ін.).
Порівняно нещодавно Майстер захопився сніцарством — сакральним дереворізбленням. Втіленням його творчого задуму й талановитих рук стали майстерно виконані іконостаси для Свято-Преобреженського собору в м.Біла Церква, храму Св. апостола Івана Богослова в м.Бровари, церкви Св. апостолів Петра і Павла в м.Чигирин, Свято-Іллінської церкви у с.Суботів. Ці унікальні роботи І.Фізера спонукають до роздумів про вічне, формують святість почуттів.
Іван Фізер є визнаним авторитетом і в монументальному мистецтві. Він став автором численних пам’ятників, що прикрашають вулиці, бульвари, парки і сквери обласного центру. Біля Національного університету височить пам’ятник патрону цього закладу Б.Хмельницькому, обабіч Троїцького собору — погруддя генерала Момота, у парку 700-річчя Черкас — монумент прикордонникам усіх часів, перед будівлею технологічного університету — пам’ятник «батькові» української конституції М.Сироті. Скульптором створені також пам’ятники пожежникам (біля міської пожчастини) і незабутньому В.Симоненку (у фойє редакції газети «Черкаський край»). А жителі села Благодатне (Золотоніщина) завдячують Івану Васильовичу фундаментальним пам’ятником Матері. Згодом за проектом Фізера біля обласної філармонії з’явиться пам’ятник співачці, Герою України Р.Кириченко. Не зайве нагадати, що митець створив і низку меморіальних дощок, зокрема, народній артистці О.Павловській, народному художнику Д.Нарбуту, народному учителеві О.Захаренку.
Іван Васильович щасливий тим, що має соратників і мистецьких однодумців у колі родини. Адже ж саме з образо­творчістю пов’язали життєві долі син Іван і донька Марія. Обоє набули членства у Національній спілці художників України і вже записали у свій актив персональні виставки. А муза Івана Васильовича, його дружина Євгенія Борисівна, все життя проектувала художнє оздоблення тканин.
Свій некруглий ювілей заслужений художник зустрічає в розквіті творчих сил, сповнений новими планами й задумами. Тож козацького йому здоров’я, хай усе вдається, що задумалося, а на радість шанувальникам його унікального таланту та в ім’я України народжуються нові Фізерові твори!

 


Вивчаймо польську з нами!

Навчально-науковий інститут іноземних мов Черкаського національного університету Детальніше

Чекаємо на навчання за спеціальністю «Комп’ютерні науки»!

Факультет обчислювальної техніки, інтелектуальних та управляючих систем Детальніше

Обирай спеціальність «Середня освіта (інформатика)» у Черкаському національному

Абітурієнтів запрошують вступати на навчання за спеціальністю Детальніше

Запрошуємо на навчання за спеціальністю «Системний аналіз»!

Факультет обчислювальної техніки, інтелектуальних та управляючих систем Детальніше

Вступайте на навчання за спеціальністю «Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка»

Кафедра якості, стандартизації та управління проектами навчально-наукового Детальніше
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 258
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 263
  • 264
  • 265
  • 266
  • 267
  • 268
  • 269
  • 270
  • 271
  • 272
  • 273
  • 274
  • 275
  • 276
  • 277
  • 278
  • 279
  • 280
  • 281
  • 282
  • 283
  • 284
  • 285
  • 286
  • 287
  • 288
  • 289
  • 290